Kampanjer

We Are Survivors

– en kampanj för att få nyanlända migranter att våga hiv-testa sig.

Precis som varje människa har du rätt till ett bra liv. Ditt liv. Oavsett var du kommer ifrån, vad du varit med om eller vad du drömmer om.

”We Are Survivors” är ett initiativ av RFSL Dalarna och Hiv-Sverige för att lyfta fram nyanlända, som har tagit sig igenom svårigheter och nu drömmer om ett nytt liv. Kön, ålder, sexuell läggning eller sjukdomar ska inte stoppa den. Drömmen om ett liv. Ett bra liv. Sitt eget.

Just nu befinner sig 60 miljoner människor på flykt.
 De bär alla på en dröm om ett tryggt och normalt liv. I Sverige utvisas ingen på grund av hiv, men människor i 22 länder i världen blir det. Så det är inte konstigt att 40 % av flyktingarna i Sverige är rädda för att testa sig för hiv.

Initiativet

Under hösten 2015 gick RFSL Dalarna och Hiv-Sverige ut i initiativet ”We Are Survivors”. Syftet var att få flyktingar i Sverige att känna sig stärkta och trygga och få dem att lita på det svenska systemet. Det var också att uppmuntra dem att testa sig för hiv och inte låta hiv stoppa deras drömmar. För om du får behandling kan du leva ett normalt liv med hiv i dag.

Initiativet inleddes med en kampanj bestående av en film, en webbsida på sju olika språk, annonsering på Facebook samt affischer på flyktingboenden och Migrationsverket.

Och resultatet är …

Filmen har i februari 2016 setts över en miljon gånger! På Facebook har över 190.000 personer nåtts av kampanjen som dessutom har fått uppmärksamhet i både svensk och utländsk media. Bland annat blev den nominerad i Eurobest (EM i reklam) och uppmärksammad av de internationella webbplatserna Ads of the World, Best Ads On Tv och Coloribus, adeevee och Advertolog.

We Are Survivors webbplats

We Are Survivors Facebook
Besök wearesurvivors.se här

Välkommen ut!

Alla har rätt att få vara den de är, oavsett vem de älskar. Problemet för många hbtq-personer i Dalarna är att de känner sig utanför och inte kan vara öppna med sin situation. Med kampanjen ”Välkommen ut” ville vi öka förståelsen för hbtq-personers liv och få fler att besöka RFSLs aktiviteter och på så sätt träffa andra i samma situation. RFSL Dalarna anordnar regelbundet sociala träffar, så kallade cafékvällar. För att få fler att känna till RFSL och aktiviteterna tog vi fram kampanjen ”Välkommen ut”.

Kampanjen

Kampanjen bestod av att vi ställde ut riktiga garderober på olika platser i Falun och Borlänge. Vi lät dessutom en medlem från RFSL leva i en av garderoberna. Efter två dagar kom han ut och berättade om hur RFSL Dalarna hade varit ett stöd och hjälpt honom.

Resultatet

Efter kampanjen såg vi att besökarantalet på cafékvällarna gick upp med 106 % jämfört med samma period året innan och 18 % av besökarna hade aldrig varit på cafékvällarna tidigare. Dessutom belönades kampanjen med utmärkelsen Årets HBTQ-projekt i Dalarna av Falu Pride.

Välkommen ut garderob

Välkommen ut rekord

Välkommen ut Micke

Välkommen ut matta